The evolution of technical and technological education in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.397

Keywords:

technical education, technological education, competencies, evolution, higher education

Abstract

This review article aims to present an overview of the evolution of technical and technological education in higher
education, its challenges, opportunities and future perspectives. It examines the historical evolution of technical and technological education, educational models, competencies and skills needed, and discusses current trends that are changing the educational landscape. The method used was the analysis and synthesis of information from various academic sources and specialized literature. It is concluded that it is of utmost importance for technical and
technological education to focus on the development of technical, technological and socioemotional competencies to face the challenges of today's labor market and thus reduce wage inequality and poverty in modern societies, with close collaboration between academia, industry and government, to improve the quality and relevance of technical and technological education in today's world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apodaca-Orozco, G. U. G., Ortega-Pipper, L. P., Verdugo-Blanco, L. E., y Reyes-Barribas, L. E. (2017). Modelos educativos: Un reto para la educación en salud. Ra ximhai, 13(2), 77-86.

Barañano, A. M., y Corral, V. (2018). La educación técnica y tecnológica en la formación de los profesionales del siglo XXI. Revista de Investigación Académica.

Bornacelly, I. (2013). Educación técnica y tecnológica para la reducción de la desigualdad salarial y la pobreza. Revista Desarrollo y Sociedad, 71 (2013),

https://doi.org/10.13043/dys.71.3

Cordua, P. D. (2007). Historia y perspectivas acerca de la educación técnica de nivel superior. Calidad en la Educación, 27.

https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/216/221

Díaz Barriga, Á., y Luna Miranda, A. B. (2014). Metodología de la investigación educativa: Aproximaciones para comprender sus estrategias. Ediciones Díaz de Santos.

Durall Gazulla, E., Gros Salvat, B., Maina, M. F., Johnson, L., y Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: Educación superior en Iberoamérica 2012-2017. The New Media Consortium. https://openaccess.uoc.edu/handle/10609/17021

Educachile. (2019, 9 de mayo). Modelo de formación por competencias: Una educación para conocer, hacer y ser. Educachile. https://www.educarchile.cl/modelo-de-formacion-por-competencias-una-educacion-para-conocer-hacer-y-ser

González, L. M. (2020). La educación técnica y tecnológica en la formación de los profesionales del siglo XXI: retos y desafíos. Revista Científca y Tecnológica UPSE, 7(1).

Ibarra-Russi, O. A. (1998). Educación, técnica y tecnológica. Revista de la Universidad de La Salle, 1998(27), 33-40.

Jiménez, A., y Rama, C. (2019). La educación técnica y tecnológica en la formación de los profesionales del siglo XXI: retos y desafíos. Revista Científca de Educación.

León, A. (2016). La educación técnica y tecnológica en América Latina y el Caribe. Revista de Docencia Universitaria.

Morales Barrera, M. C. (2019). La formación de ingenieros en los modelos educativos del Tecnológico Nacional de México: Un signifcante ausente. Revista de la educación superior, 48(192), 141-164.

Rama, C., y Amaral, A. (2017). La educación técnica y tecnológica en la formación de los profesionales del siglo XXI. Revista de Investigación Académica.

Ricoy Lorenzo, M. C., Sevillano García, M. L., y Feliz Murias, T. (2011). Competencias necesarias para la utilización de las principales herramientas de Internet en la educación. REVISTA DE EDUCACIÓN, (356), 483-507. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE-2011-356-048

Rodríguez Acevedo, G. D. (1998). Ciencia, Tecnología y Sociedad: Una mirada desde la Educación en Tecnología. Revista Iberoamericana de Educación, 18.

Ruiz-Larraguivel, E. (2011). La educación superior tecnológica en México: Historia, situación actual y perspectivas. evista iberoamericana de educación superior, 2(3). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722011000100002

Sandí-Delgado, J. C., y Sanz, C. V. (2018). Revisión y análisis sobre competencias tecnológicas esperadas en el profesorado en Iberoamérica. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (66), 93-121. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1225

Sevilla, B. M. P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. CEPAL. http://up-rid2.up.ac.pa:8080/xmlui/handle/123456789/1723

Solórzano Palacios, L., Meza Cruz, B., Menéndez López, J., y Aguayo Macías, Á. (2019). La investigación aplicada a la educación técnica y tecnológica superior. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(3), 95-103.

https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i3.2011

Tejedor, F. J. (1996). Perspectivas de las nuevas tecnologías en la educación. Narcea Ediciones.

Vargas Leyva, M. R. (2003). La educación superior tecnológica. Revista de la educación superior, 32(126), 3.

Published

2023-06-23

How to Cite

Mamani Chuquimia, O. (2023). The evolution of technical and technological education in higher education. Desafios, 14(2), 124–130. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.397

Issue

Section

Artículos de revisión