Efecto de la gamificación como estrategia para la educación híbrida en estudiantes universitarios
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.2.380Keywords:
game, strategy, teaching, hybrid education, gamifcationAbstract
Objective. Determine the effect of gamifcation as a strategy for hybrid education in university students. Methods. A quantitative approach, pre-experimental design and applied research were used. The sample consisted of 20 students from the professional academic school of Language and Literature of the Universidad Nacional San Luis Gonzaga of Ica. Information was compiled using a survey. A 24-question Likert-type questionnaire was elaborated. In the theoretical basis for the application of hybrid education, the contributions of the Universidad Politécnica of Madrid were considered. Hypothesis inference was made using the Wilcoxon T statistic. Results. A p-value < 0.00 was obtained; therefore, the alternate hypothesis is accepted and the null hypothesis is rejected. Conclusions. The study concludes
that the signifcance level is statistically signifcant.
Downloads
References
Espinosa, C. y Gregorio, M. (2018). Gamifcación en Educación Infantil [Archivo PDF]. https://core.ac.uk/download/pdf/235851799.pdf
Gené, O. B. (2015). Fundamentos de gamifcación [Archivo PDF].http://oa.upm.es/35517/1/fundamentos de la gamifcacion_v1_1.pdf
González-Limón, M., Rodríguez-Ramos, A. y Padilla-Carmona, M. T. (2022). La gamifcación como estrategia metodológica en universidad. El caso de BugaMAP: percepciones y valoraciones de los estudiantes. Pixel-Bit, 63, 293–324. https://doi.org/10.12795/PIXELBIT.90394
Gamarra Astuhuaman, G., Pujay Cristóbal, O. E. y Ventura Janampa, M. (2020). Aplicación de las pruebas es tadísticas de Wilcoxon y Mann-Whitney con SPSS. Revista De Investigación Multidisciplinaria CTSCAFE, 2(4), 15. http://ctscafe.pe/index.php/ctscafe/article/view/51
Holguin, J., Taxa, F., Flores, R. y Olaya, S. (2019). Proyectos educativos de gamifcación por videojuegos: desarrollo del pensamiento numérico y razonamiento escolar en contextos vulnerables. EDMETIC, 9(1), 80–103. https://doi.org/10.21071/EDMETIC.V9I1.12222
Lozada, C. y Betancur, S. (2017). La gamifcación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16(31), 97–124.
https://doi.org/10.22395/RIUM.V16N31A5
Mamani, M. (2022). Aprendizaje en las matemáticas. La gamifcación como nueva herramienta pedagó-gica. Revista Cientifca, 1(5), 53–70. https://doi.org/10.53673/RC.V1I5.25
Martínez, A., Rodriguez, K., Ochomogo, Y. y Miguelena, R. (2019). Gamifcación: La enseñanza divertida. El Tecnológico, 28(1), 9-11. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/el-tecnologico/article/view/2114
Melo-Solarte, D. S. (2018). El Aprendizaje Afectivo y la Gamifcación en Escenarios de Educación Virtual. Inf. tecnol., 29(3), 237-248. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237
Perri, R. L., Perrotta, D., Rossani, F. y Pekala, R. J. (2022). Boosting the hypnotic experience. Inhibition of the dorsolateral prefrontal cortex alters hypnotizability and sense of agency. A randomized, double-blind and sham-controlled tDCS study. Behavioural Brain Research, 425, 113833. https://doi.org/10.1016/J.BBR.2022.113833
Prieto, J. M. (2022). Revisión sistemática sobre la evaluación de propuestas de gamifcación en siete disciplinas educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 189-214.
Santamaría, C. (2017). Textos narrativos y gamifcación. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 75, 67-69. http://hdl.handle.net/11162/149313
Solís-Castillo, J. C., Jesús, R. y Lujan, M.-. (2022). Gamifcación como alternativa metodológica en la educación superior. Revista ConCiencia EPG, 7(1), 66–83. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.7-1.5
Valencia, L. I. y Orellana, D. (2020). Barreras en la implementación de la gamifcación en educación superior: revisión de literatura. In Crescendo, 10(4), 571–591.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Julia Liliana Morón Hernández, Guillermo Romani Pillpe, Keila Soledad Macedo Inca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.