Ethical conduct and its relationship with the professional profile of the graduate in law students

Authors

Keywords:

conducts, unethical, professional profile, ethics, graduate

Abstract

Objective. To determine the relationship between the ethical conduct shown by students with the professional profile of the graduate in the Faculty of Law of the University of Huánuco. Methods. The research was developed by means of two approaches: quantitative and qualitative, being relational, observational, descriptive, explanatory and cross-sectional. The study design was non-experimental
and correlational. The population consisted of students and university professors of the Faculty of Law of the University of Huánuco. The sample consisted of 74 units. Two techniques were used for data collection: the survey and the interview. Results. The general result was obtained with the chi-square test, with an asymptotic significance (bilateral) of 0.000 < 0.05. In this relationship, the Ho (There is no relationship between the ethical conducts shown by the students and the professional profle of the graduate) was rejected and the Ha (There is a relationship between the ethical conducts shown by the students and the professional profle of the graduate) was accepted. Conclusions. There is a relationship between the two study variables, because the statistical data showed that the
students present in greater quantity regular conducts and an average knowledge about the graduate's profle; which means that in the absence of a continuous and permanent knowledge about the graduate's professional profile, the students presented regular ethical conducts.

References

Barragán, A. (2014). Ética profesional de los estudiantes de las licenciaturas en Comunicación de la U.N.A.M. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio Institucional de la UNAM. http://www.ciencianueva.unam.mx/bitstream/handle/123456789/129/053.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bayés, R. (1978). Una introducción al método científico en psicología. Fontanella.

Camargo, D. (2003). Código de ética del estudiante universitario. Ediciones Dafra.

Castillero, O. (2019). Los 15 tipos de conductas y sus características. Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/tipos-de-actitudes

Cortina, A. (1994). Hasta un pueblo de demonios: ética pública y sociedad. Taurus.

Derek, B. (1976). Can Ethics be taught en change. (8°ed.). Holt, Rinehart, & Winston.

Díaz, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211102.pdf

Díaz Barriga, F., Lule Gonzales, M. de L., Pacheco Pinzón, D., Saad Dayán, E., y Rojas Drummond, S. (1990a). Metodología de diseño curricular para educación superior. Trillas. https://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/metodolog%C3%8Da_de_dise%C3%91o_curricular_para_educaci%C3%93n_superior_.pdf

Díaz Barriga, F., Lule Gonzales, M. de L., Pacheco Pinzón, D., Saad Dayán, E., y Rojas Drummond, S. (1990b). Metodología de diseño curricular para educación superior. Trillas. https://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/metodolog%C3%8Da_de_dise%C3%91o_curricular_para_educaci%C3%93n_superior_.pdf

González, J., y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Fase 1. Estudios Sobre Educación, 5, 239-241. https://doi.org/10.15581/004.5.2

Gordillo, N. (2005). Actitudes éticas de los profesionales en enfermería según la percepción de los alumnos del segundo, tercer y cuarto año de enfermería de la U.N.M.S.M. 2003 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis - UNMSM. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/hand-le/20.500.12672/1034/Gordillo_cn.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gutiérrez, N. (2019a). El plan de estudios y perfil de egreso de la Especialidad de Enfermería Técnica de los Institutos Tecnológicos del Distrito de Callería 2019. [Tesis de posgrado de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco]. Repositorio institucional de la Universidad Nacional Hermilio Valdizan. https://repositorio.unheval.edu.pe/handle/20.500.13080/6669

Gutiérrez, N. (2019b). El plan de estudios y perfil de egreso de la Especialidad de Enfermería Técnica de los Institutos Tecnológicos del Distrito de Callería 2019. [Tesis de Posgrado de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco]. Repositorio institucional de la Universidad Nacional Hermilio Valdizan. https://repositorio.unheval.edu.pe/handle/20.500.13080/6669

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.McGraw Hill Education.

Hernández, R. y Baptista, P. (2014a). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill Education.

Hernández, R. y Baptista, P. (2014b). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill Education.

Montaña, C. (2004). El papel del profesor y director de tesis en la transmisión de valores éticos. En M. Aluja y A. Birke (Coords.), El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior (pp. 245-260). FCE/Academia Mexicana de las Ciencias.

Rubinstein, S. (1967). Principios de psicología general. Edición Revolucionaria.

Silva, L. (2016). Aseguramiento de la calidad del perfil de egreso en las carreras de pedagogía de la Universidad Adventista de Chile [Tesis de posgrado de la Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares, Madrid].Repositorio institucional https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/29394/Tesis%20Loreto%20Silva%20Salas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tabares, J. (2020). Los códigos del concepto de ética en 13 docentes de dos programas derecho [Tesis de posgrado de la Universidad de Manizales de la Facultad de Ciencias Jurídicas Maestría en Derecho, Colombia]. Repositorio institucional https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/4404/INFORME%20FINAL%20JES%c3%9aS%20ARTURO%20TABARES%20VEL%c3%81SQUEZ%20nov%202019%20...1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tanillama, J. (2017). La formación en las Facultades de Derecho y su relación con el cumplimiento de los deberes deontológicos en la práctica de la abogacía [Tesis de posgrado de la Universidad Wiener en Lima, Perú]. Repositorio institucional http://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/123456789/546

Torres, L. (2018). Percepción del estudiante de enfermería sobre las actitudes éticas del docente durante las prácticas clínicas en la Universidad de Huánuco 2017 [Tesis de pregrado de la Facultad de ciencias de la salud de la Universidad de Huánuco]. Repositorio institucional http://repositorio.udh.edu.pe/bitstream/hand-le/123456789/1338/T_023_46902124-T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Universidad de Huánuco. (2016). Código de ética para la investigación. Vicerrectorado de Investigación. http://in-vestigacion.cloududh.com/investigacion/administrador/vice_admi/doc/20180702100706_314_doc.pdf

Universidad de Huánuco. (2021a). Currículo y Plan de Estudios (Reajustado). Programa Académico de Derecho y Ciencias Políticas. http://www.udh.edu.pe/doc/planes_estudio/P01.pdf

Universidad de Huánuco. (2021b). Currículo y Plan de Estudios (Reajustado). Programa Académico de Derecho y Ciencias Políticas. http://www.udh.edu.pe/doc/planes_estudio/P01.pdf

Published

2024-05-20

How to Cite

Minaya-León, J. J., Martel Santiago, A., Minaya León, J. C., & Argüezo Lombardi, T. A. (2024). Ethical conduct and its relationship with the professional profile of the graduate in law students. Revista Jurídica Peruana Desafíos En Derecho, 1(1), 1. Retrieved from http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RJP/article/view/559